7 اکتبر 2022- محققان دانشگاه کوئینز بلفاست، نوع جدیدی از بانداژ را که نوعی داربست می باشد، برای درمان زخم پای دیابتی طراحی کرده اند که در عین بهبود نتایج بیماران، مقرون به صرفه است. این داربست‌ها که با چاپ زیستی سه بعدی تولید می‌شوند، به آرامی آنتی‌بیوتیک‌ها را در یک دوره ی چهار هفته‌ای آزاد می‌کنند تا به طور موثر زخم را درمان کنند.

دیابت، یک بیماری مادام العمر که باعث افزایش بیش از حد قند خون فرد می شود، و در میان ده علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان قرار دارد.

زخم پای دیابتی( DFU[1])، یکی از عوارض جدی دیابت است که تقریباً 25 درصد از بیماران دیابتی را تحت تأثیر قرار می دهد. در زمان شناسایی، غالبا بیش از 50٪ از زخم ها در وضعیت عفونی هستند و بیش از 70٪ از موارد منجر به قطع اندام تحتانی می شود.

استراتژی درمانی مورد نیاز برای بهبود موثر DFU یک فرآیند پیچیده است که به چندین رویکرد درمانی ترکیبی نیاز دارد. در نتیجه، درمان DFU بار بالینی و اقتصادی قابل توجهی را بهمراه دارد. این درمان ها اغلب ناموفق هستند و نهایتا پزشکان مجبور به قطع اندام تحتانی بیماران می شوند.

این تحقیق، جدید نتایجی را با پیامدهای قابل توجهی برای کیفیت زندگی بیماران و همچنین کاهش هزینه ها و بار بالینی در درمان DFU ارائه داد.

تحقیقات اخیر بر روی داربست های حاوی دارو برای درمان DFU متمرکز شده اند. ساختار داربست یک حامل جدید برای انتقال سلول و دارو است که ترمیم زخم را بهبود می بخشد و تسریع می کند.

این تحقیق که در Drug Delivery and Translational Research منتشر شده است، توسط پروفسور لامپرو در کارگاه آموزشی انجمن رهاسازی کنترل شده(CRS) ایتالیا (7 تا 9 اکتبر) ارائه خواهد شد.

پروفسور دیمیتریوس لامپرو، نویسنده مسئول این مقاله و استاد بیوفابریکاسیون و ساخت پیشرفته در دانشکده داروسازی کوئینز، توضیح داد: این داربست‌ها مانند پنجره‌هایی هستند که پزشکان را قادر می‌سازند تا به طور مداوم روند بهبودی را زیر نظر داشته باشند. این ویژگی از برداشتن مداوم پانسمان برای بررسی زخم، که می‌تواند باعث ایجاد عفونت و به تاخیر انداختن روند بهبودی شود، جلوگیری می‌کند.

در ساختار این فریم یا قاب آنتی بیوتیک تعبیه شده است که به کشتن باکتریهای عامل عفونت کمک می کند، و بخش شفاف این پانسمان که می تواند توسط کلاژن/سدیم آلژینات ساخته شود، می تواند حاوی یک فاکتور رشد برای تشویق رشد سلولی باشد. این داربست دارای دو لایه مولکولی است که هر دوی آنها نقش مهمی در التیام زخم دارند.

نویسنده اصلی ین مقاله، خانم کتی گلاور، از دانشکده داروسازی کوئینز، نتیجه گیری کرد که با استفاده از فناوری چاپ زیستی، داربستی با خواص مکانیکی مناسب برای درمان زخم ایجاد کرده‌ایم که به راحتی می‌توان آن را به اندازه ی زخم تغییر داد. این داربست ها، جایگزین ارزان قیمتی برای درمان‌های فعلی DFU، هستند و درمان  DFU را متحول می کنند، نتایج بیماران را بهبود می بخشند و در عین حال بار اقتصادی ناشی از افزایش سریع تقاضای بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی را کاهش می دهند، زیرا تعداد افراد مبتلا به دیابت هر سال در حال افزایش است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-10-bandage-foot-ulcers-revolutionize-diabetes.html



[1]Diabetic foot ulcer